donderdag 8 oktober 2015

Haakjuf aan de brei!


Haakjuf aan de brei?!
 Ja, zo nu en dan moet je je grenzen verleggen;-))


Ik volgde een workshop bij De Haakgarage van Wina Morrison in Fair Isle breien. Fair Isle breien is een breitechniek die door breisters van het Schotste eiland Fair Isle wereldberoemd is gemaakt én vooral handig als je met meer kleuren wilt breien. Je breit de draden aan de achterkant mee, zodat je geen lange lussen aan de achterkant krijgt.


Verder breien we het op een rondbreinaald en wordt de gebreide lap aan het eind doorgeknipt en afgehecht! Dat lijkt me ook wel een spannend momentje.

Nou moet je weten dat ik met breien nooit verder ben gekomen dan een poppensjaaltje, dus een hele uitdaging. Ik heb al regelmatig al zuchtend gedacht, dat ik er nooit handig in zou worden. Maar nu, na heel veel hard oefenen, denk ik, dat ik het onder de knie krijg! En daar ben ik best trots op.....ik ben alleen nog lang niet klaar, want de sjaal zoals op het plaatje hieronder is mijn uiteindelijke doel. Maar dan natuurlijk met de grote witte bloemen.

Ravelry: trollenwol's Persnässhawl:
(dit plaatje komt van Pinterest)

PS
Ik ben ook nog lekker aan de haak hóór, maar daarover later meer!

3 opmerkingen:

  1. Dat wordt heel mooi! Lijkt me een hele klus, net als met mochila haken. Welk garen gebruik je? Ziet er redelijk dun uit (ik zoek nog iets voor een poncho, niet al te dik). Waarom moet de lap doorgeknipt worden aan het eind?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, ik vind het er prachtig uitzien!! Goed van je! Ik ben zelf ook minder goed in breien dan in haken, maar dat is vooral omdat het breien zo traag lijkt te gaan bij mij :-) Misschien moet ik ook maar wat meer oefenen, want het ziet er fantastisch uit hoor Marijke!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow Marijke, wat mooi wordt dit! Goed dat je ook kan breien!

    BeantwoordenVerwijderen