zaterdag 23 juli 2016

Hoedje voor de hoedenplank, haken voor een ander.


Een tijdje terug vroeg iemand of ik wel eens wat voor haar in opdracht zou willen haken. 
Haar broer had een beige oldtimer gekocht en nu wilde zij aan hem een hoedje voor op de hoedenplank geven. 
Voor de jongeren onder ons, vroeger stonden er vaker dit soort hoedjes op hoedenplanken in auto's. Er onder zit een wc-rol verstopt, handig voor hoge nood onderweg, toen er nog niet zoveel benzinepompen langs de weg stonden zoals nu.



Ik heb de uitdaging aangenomen en ik vind dat best heel leuk om te doen. Een idee in je hoofd hebben en dan zorgen dat het er ook zo uit komt te zien. 
Het zijn alleen niet mijn kleurtjes, maar wel lekker retro toch?

Wil je ook zo'n hoedje haken, handig voor op vakantie ;-))?
Ik gebruikte een dubbele draad van katoen (bijvoorbeeld  ByClaire 1) en haaknaaldnummer 6. Ik wilde het een beetje stevig en robuust maken en daarom een dubbele draad. Je kunt natuurlijk ook een dikkere draad nemen.

Eerst haak je een cirkel, dat heb ik hier beschreven. In plaats van vasten haakte ik nu stokjes. Maar als je liever met vasten werkt, dat kan ook.

Haak net zoveel ringen als de wc-rol breed is. Daarna ga je naar beneden haken om de zijkant  te krijgen. Je meerdert dan niet meer, maar dan haak je in iedere steek een stokje in het achterste lusje van de toer. Als je er van boven opkijkt zie je een soort randje ontstaan. Je krijgt zo een mooie scherpe rand naar beneden.
Daarna haak je weer gewoon een stokje door de beide lussen van de vorige toer, gewoon door de steek dus. In iedere steek een stokje. Je haakt net zoveel toeren als de wc-rol hoog is. Trek het hoedje dus regelmatig om de rol heen, zodat je precies weet hoeveel toeren je nog moet haken. 
Ik vond het leuk om hier af te wisselen met allerlei kleuren, ik heb iedere toer een andere kleur gegeven.
Voor de rand van het hoedje, maak je weer één toer die je insteekt in één lusje (de buitenste) van de toer. Daarna ga je naar inzicht nog wat meerderen (twee steken in één steek van de vorige toer, net als bij de cirkel in het begin). Hoe meer je meerdert, hoe meer de rand gaat golven.
Ik heb het laatste randje nog met een andere kleur gedaan, een randje met alleen maar vasten.

De beschrijving voor het bloemetje van het labeltje vind je hier .


















3 opmerkingen:

  1. How funny! Sweet hat, I like retro things :-). Oh and the colors are perfect! The cute flower could be nice for giving the hat a little decoration. Happy Sunday! Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me die hoedjes nog vaag herinneren van vroeger. Grappig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Retro zal juist wel goed bij de auto passen. Leuk hoedje.

    BeantwoordenVerwijderen